Για πολλά χρόνια, το μοναδικό Σύστημα εκπαίδευσης, ήταν το κλασικό Σύστημα, δηλαδή διδασκαλία σε τάξη, που ακολουθείται από μελέτη στο σπίτι, με σκοπό τη προσπάθεια αφομοίωσης αυτών που διδάχτηκαν.
Αυτά τα Μαθήματα είναι Ομαδικά. Υπάρχει ένας καθηγητής, σε μία τάξη με πολλούς Μαθητές. Στα ομαδικά μαθήματα, ο καθηγητής συγκεντρώνει τη προσπάθειά του στη πρόοδο της ομάδας, δηλαδή της τάξης και όχι στη πρόοδο κάθε μαθητή ξεχωριστά.
Υπάρχουν βέβαια και τα Ατομικά, τα Ιδιαίτερα Μαθήματα, που όμως, λόγω κόστους, αφορούν πολύ λίγους. Στα ατομικά μαθήματα υπάρχει, ένας καθηγητής, που ασχολείται με ένα μόνο Μαθητή. Εντοπίζει τα κενά του και τα καλύπτει. Προσαρμόζει τη πρόοδο της ύλης στις ανάγκες του, με αποτέλεσμα πολύ καλύτερη απόδοση.
Εικόνα από το Μάθημα
Σε κάθε περίπτωση, ο καθηγητής και οι μαθητές, πρέπει να βρίσκονται την ίδια ώρα στον ίδιο χώρο.
Εδώ και αρκετά χρόνια, η τεχνολογία, προσφέρει πολλές, νέες δυνατότητες.
Μία από τις επιλογές, είναι οι σπουδαστές, να βρίσκονται σε διαφορετικούς χώρους από το καθηγητή, την ίδια όμως χρονική στιγμή και να επικοινωνούν, με τηλεπικοινωνιακά μέσα. Είναι η λεγόμενη Ηλεκτρονική τάξη, eClass.
Αυτή η μέθοδος, προσφέρει, ότι και ένα κλασσικό Μάθημα, και έχει όλα τα πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα, ενός Ομαδικού Μαθήματος.
Εκείνα όμως που είναι εντελώς διαφορετικά, είναι τα Μαθήματα eLearning.
Σ αυτά τα μαθήματα, ένας Φορέας εκπαίδευσης, με τη βοήθεια ενός καθηγητή ή μιας ομάδας καθηγητών, προετοιμάζουν το υλικό του Μαθήματος και το καταχωρούν στο internet.
Από εκεί το παίρνει ο σπουδαστής, που μπορεί να βρίσκεται οπουδήποτε και έχει τη δυνατότητα, να παρακολουθεί όποια στιγμή θέλει.
Το υλικό που χρησιμοποιήθηκε στα πρώτα βήματα αυτής της προσπάθειας, ήταν κείμενα, που κατέβαζε ο σπουδαστής και τα μελετούσε τις ώρες που μπορούσε. Με αυτό τον τρόπο και επιπλέον, με συναντήσεις κατά διαστήματα των σπουδαστών με τους καθηγητές, λειτούργησε για χρόνια, το Ανοιχτό Πανεπιστήμιο. Η μέθοδος έχει αποτέλεσμα, αλλά έχει και πολλές δυσκολίες.
Σήμερα, το υλικό που παρέχουν οι περισσότεροι φορείς, είναι Video Clips, που σίγουρα προσφέρουν περισσότερα.
Είναι προφανές, πως όλα τα συστήματα, έχουν πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα.
Προκύπτουν λοιπόν μερικά ερωτήματα.
Ποια είναι τα θετικά και ποια τα αρνητικά στοιχεία κάθε μεθόδου ??
Πως μπορούν να αντιμετωπισθούν ή έστω να περιοριστούν τα αρνητικά, σε κάθε μέθοδο ??
Επειδή σ αυτή την ιστοσελίδα, θέλουμε να δίνουμε ολοκληρωμένη και κατά το δυνατόν, αντικειμενική πληροφόρηση, θα προσπαθήσουμε να αναλύσουμε τα υπέρ και τα κατά κάθε μεθόδου, εστιάζοντας στο Διδακτικό αποτέλεσμα. Επιπλέον θα κάνουμε συγκρίσεις ανάμεσα στις μεθόδους.
Ειδικά για τις νέες μεθόδους, θα αναφερθούμε στα στοιχεία εκείνα, που είναι απαραίτητα και άλλα, που αν ενσωματωθούν, μπορούν να βελτιώσουν σημαντικά την απόδοσή τους.
Παρά το γεγονός, πως το κείμενο που προκύπτει είναι μεγάλο, αν θέλετε να σχηματίσετε μία προσωπική άποψη, μπορείτε να το διαβάσετε προσεκτικά και να βγάλετε μόνοι, τα συμπεράσματά σας.
Υπάρχουν πολλοί, που θεωρούν, πως τα Μαθήματα σε τάξη με καθηγητή είναι η καλύτερη επιλογή. Αυτό, σε κάποιο βαθμό οφείλεται στο γεγονός, πως αυτή είναι η γνωστή, η παραδοσιακή μέθοδος, που τη ξέρουν όλοι.
Το εκπαιδευτικό σύστημα, σε όλο το πλανήτη, έχει δουλέψει για χρόνια, με αυτή τη μέθοδο, οπότε οι περισσότεροι είναι εξοικειωμένοι σ αυτό.
Είναι πολλοί αυτοί που θεωρούν, πως το μεγάλο πλεονέκτημα της Κλασικής μεθόδου, δηλαδή Μάθημα σε τάξη με Καθηγητή, είναι πως το Μάθημα είναι ζωντανό. Οι σπουδαστές μπορούν να απευθύνουν ερωτήσεις ή εναλλακτικά, ο καθηγητής να απευθύνει ερωτήσεις στη τάξη ή σε συγκεκριμένους σπουδαστές, με σκοπό να προκαλέσει συζήτηση. Αυτό είναι σημαντικό στοιχείο, δυστυχώς όμως, είναι η μισή αλήθεια.
Στο Κλασικό Σύστημα, υπάρχει διαχωρισμός, ανάμεσα στη δουλειά που γίνεται στη τάξη και σε αυτή που πρέπει να γίνει στο σπίτι, από το σπουδαστή.
Στη τάξη γίνεται μία παρουσίαση της ύλης, ενώ στο σπίτι, η προσπάθεια αφομοίωσης της ύλης. Αυτό είναι ίσως, το ποιο σημαντικό στοιχείο, η προσπάθεια αφομοίωσης.
Είναι σε όλους γνωστό, πως κανείς δεν μαθαίνει, ακούγοντας απλά κάποιον να μιλάει, να παρουσιάζει κάποια Νέα ύλη. Μετά τη παρουσίαση της ύλης, ο σπουδαστής, πρέπει να μελετήσει στο σπίτι και να κάνει ασκήσεις.
Στη προσπάθεια, που κάνει ο σπουδαστής στο σπίτι ή γενικά την ώρα της άσκησης, είναι μόνος του, οπότε και σε αυτό το σύστημα, η φράση το «Μάθημα είναι ζωντανό», είναι η μισή αλήθεια.
Θυμίζουμε μάλιστα, όπως όταν ένας σπουδαστής αποτύχει σε ένα Μάθημα, ο καθηγητής του λέει τη φράση: Δεν έχεις διαβάσει.
Αυτό είναι μία ομολογία, πως η δουλειά που πρέπει να γίνει στο σπίτι, είναι πολύ σημαντική, αν όχι η ποιο σημαντική. Είναι μία δουλειά που ο σπουδαστής τη κάνει μόνος του.
Εκτός όμως από αυτή τη παρατήρηση, τα Μαθήματα με το Κλασσικό Σύστημα, έχουν και σημαντικά μειονεκτήματα. Θα αναφερθούμε με συντομία, σε μερικά από αυτά.
Πρώτα απ όλα, ο διαχωρισμός της παρουσίασης της ύλης μέσα στη τάξη, από τη προσπάθεια του Σπουδαστή να αφομοιώσει, δημιουργεί ένα πρόβλημα.
Συνήθως, ανάμεσα στη παρουσίαση της ύλης και τη μελέτη του σπουδαστή, μεσολαβούν αρκετές ώρες, ίσως και ημέρες, με αποτέλεσμα ο σπουδαστής, να έχει ξεχάσει πολλά, από αυτά που άκουσε στη τάξη. Σίγουρα αυτό υποβαθμίζει το αποτέλεσμα.
Ενα άλλο πρόβλημα, είναι η διαφορά επιπέδου μεταξύ των Μαθητών, σε μία τάξη...
Η διαφορά επιπέδου, μεταξύ των μαθητών, υποχρεώνει τους καθηγητές, να ακολουθούν αναγκαστικά τη πολιτική του μέσου όρου.
Ο καθηγητής, δεν απευθύνεται σε κάθε μαθητή ξεχωριστά, αλλά σε ολόκληρη τη τάξη, σαν σύνολο. Πρέπει το αποτέλεσμα της προσπάθειάς του, να φαίνεται στο σύνολο. Δε μπορεί να κάνει διαφορετικά. Εχει συγκεκριμένη ύλη να καλύψει, σε συγκεκριμένο αριθμό ωρών.
Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα ο ικανός Σπουδαστής, αυτός με τις περισσότερες προηγούμενες γνώσεις και ικανότητες, να μην αισθάνεται ικανοποιημένος, επειδή το τμήμα προχωράει αργά, για τις δικές του ικανότητες. Από την άλλη ο λιγότερο ικανός, αυτός με τις λιγότερες προηγούμενες γνώσεις και ικανότητες, θα τρέχει συνέχεια και είναι αμφίβολο, αν μπορεί να παρακολουθήσει.
Οσο μεγαλύτερη είναι η διαφορά επιπέδου, μεταξύ των σπουδαστών ενός τμήματος, τόσο μεγαλύτερο είναι το πρόβλημα.
Σημειώνουμε, πως στη πράξη, σε κανένα Δημόσιο Σχολείο, δεν γίνεται επιλογή των Σπουδαστών. Αντίθετα, συγκεντρώνουν άτομα, της ίδιας ηλικίας από μία περιοχή και τα βάζουν όλα σε μία τάξη, με αποτέλεσμα, στις τάξεις, να υπάρχει η απόλυτη ανομοιογένεια
Ενας τρόπος, να αντιμετωπιστεί αυτό, είναι η επιλογή των Σπουδαστών, ενός τμήματος. Ιδανικά, πρέπει όλοι οι Σπουδαστές, να βρίσκονται περίπου, στο ίδιο επίπεδο, ώστε να μπορούν να ακολουθήσουν τον ίδιο ρυθμό προόδου. Στα τμήματα, προχωράνε όλοι μαζί.
Εμείς νομίζουμε, πως το μεγάλο πλεονέκτημα, των Μαθημάτων, με το Κλασσικό Σύστημα, είναι το γεγονός πως απευθύνονται σε όλες τις ηλικίες ή αν θέλετε, κυρίως στις μικρές ηλικίες, ενώ στις μεγαλύτερες ηλικίες, για μια σειρά από λόγους, έχουν πολύ μικρότερη απόδοση.
Τα μικρά παιδιά έχουν πρόβλημα συγκέντρωσης. Μπορούν να συγκεντρωθούν σε ένα θέμα, μόνο για λίγο. Με αυτή τη λογική, όπως θα δούμε στη συνέχεια, δεν μπορούν να εργασθούν μόνα στο σπίτι, με ένα σύστημα eLearning.
Παράλληλα βέβαια, υπάρχει και το θέμα της κοινωνικότητας.
Η εξέλιξη της τεχνολογίας, επέτρεψε τη δημιουργία Μαθημάτων e Learning, που γίνονται συνήθως από Απόσταση.
Ουσιαστικά, ο όρος eLearning, δηλώνει εκμάθηση, με χρήση Ηλεκτρονικών Μέσων.
Εχουν αναπτυχθεί πολλές τεχνικές γύρω από αυτό.
Μία από τις τεχνικές, είναι η δημιουργία μιας Ηλεκτρονικής τάξης. Σ αυτή τη περίπτωση, υπάρχει ένας καθηγητής που διδάσκει μπροστά σε έναν υπολογιστή και την ίδια στιγμή, παρακολουθούν σπουδαστές, που βρίσκονται μακριά σε διαφορετικούς χώρους. Σ αυτή τη περίπτωση, ισχύει περίπου ότι και στις κανονικές τάξεις, του κλασσικού συστήματος, οπότε δεν θα ασχοληθούμε ιδιαίτερα με αυτή τη περίπτωση.
Ένα όμως από τα μεγάλα πλεονεκτήματα του eLearning, είναι η δυνατότητα του Σπουδαστή, να επιλέγει την ημέρα και ώρα, που θα παρακολουθήσει το Μάθημα.
Όπως αναφέραμε και προηγούμενα, για να γίνει αυτό, πρέπει ο Φορέας που παρέχει την εκπαίδευση, να δημιουργήσει το υλικό του Μαθήματος, να το δημοσιεύσει με κάποιο τρόπο στο Internet και από εκεί, να το πάρει ο σπουδαστής και να παρακολουθήσει το Μάθημα, ότι ώρα θέλει.
Στις πρώτες προσπάθειες να γίνει αυτό, το υλικό που προετοίμαζε ο Φορέας, ήταν κείμενα. Σήμερα, με την εξέλιξη του internet, τα περισσότερα Μαθήματα αυτής της κατηγορίας, στηρίζονται σε Video.
Υπάρχουν πολλοί τρόποι, δημιουργίας αυτών των μαθημάτων.
Η ποιο απλή Μέθοδος είναι η Βιντεοσκόπηση ενός Μαθήματος που γίνεται σε τάξη ή η Βιντεοσκόπηση με απλά εργαλεία υπολογιστή και η δημοσίευση του video στο internet.
Αυτή η μέθοδος χρησιμοποιείται σήμερα από πολλούς, έχει όμως βασικά μειονεκτήματα.
Από τεχνική πλευρά, έχουμε να κάνουμε με Videos, μεγάλης χρονικής διάρκειας, που η εκτέλεσή τους, επηρεάζεται από το φορτίοστο Internet κάθε στιγμή. Το αποτέλεσμα είναι, το video, αρκετές φορές κολλάει.
Από Διδακτική πλευρά, το Μάθημα δεν είναι ζωντανό, πράγμα που ισχύει, για όλες τις Μεθόδους, που παρέχουν ελευθερία στο Ωράριο. Παράλληλα, συνήθως δεν υπάρχει Σχέδιο Μαθήματος.
Το χειρότερο με αυτή τη μέθοδο, είναι πως ο σπουδαστής, δεν έχει τα όποια πλεονεκτήματα, ενός ζωντανού Μαθήματος, για παράδειγμα, δε μπορεί να διακόψει το μάθημα και να ρωτήσει κάτι. Επιπλέον, δεν έχει τις δυνατότητες και ευκολίες, που παρέχουν άλλες τεχνικές, οργάνωσης ενός Μαθήματος eLearning, στις οποίες θα αναφερθούμε στη συνέχεια.
Με λίγα λόγια, μπορούμε να πούμε, πως είναι μία σχετικά εύκολη λύση για το Φορέα που παρέχει την εκπαίδευση, αλλά είναι μία πολύ πρόχειρη λύση, για το σπουδαστή.
Τώρα θα αναφερθούμε, στα ελάχιστα χαρακτηριστικά που πρέπει να έχει, ένα ικανοποιητικό Μάθημα eLearning. Σημειώνουμε και πάλι, πως αναφερόμαστε σε Μαθήματα που παρέχουν ελευθερία ωραρίου και όχι σε Μαθήματα που γίνονται με τηλεδιάσκεψη, εικονικές τάξεις κλπ.
Σαν εισαγωγή αναφέρουμε, πως τα εντελώς απαραίτητα στοιχεία, που πρέπει να προσφέρει ένα Μάθημα eLearning, είναι Καθαρές, Ευδιάκριτες εικόνες και επιπλέον, ο Ηχος να είναι ηχογραφημένος με τέτοιο τρόπο, ώστε ο σπουδαστής να ακούει καθαρά, να μην υπάρχει σύγχυση, στις λέξεις που ακούει.
Αν δεν έχουν ληφθεί αυτά τα μέτρα, ο Σπουδαστής οδηγείται στην ανάγκη, να παρακολουθεί ξανά και ξανά, συγκεκριμένα σημεία του Μαθήματος, στη προσπάθεια να δει καθαρά την οθόνη ή να διαχωρίσει τις λέξεις, πράγμα που κουράζει ιδιαίτερα, είναι απογοητευτικό για το σπουδαστή.
Θεωρούμε δεδομένο, πώς ένα Μάθημα eLearning, δεν μπορεί να είναι ζωντανό. Αν ο Σπουδαστής έχει μία απορία, μπορεί να την απευθύνει στο καθηγητή του, με το τηλέφωνο ή με κάποιο email, αλλά θα περάσουν ώρες, μέχρι να πάρει μία απάντηση. Αυτό είναι σίγουρα ένα μειονέκτημα.
Από την άλλη, ένα Μάθημα eLearning έχει ένα σοβαρό πλεονέκτημα, σε σχέση με τα Μαθήματα που γίνονται σε τάξη, με τη Κλασσική Μέθοδο.
Ενώ ένα μάθημα σε τάξη, είναι Ομαδικό. το Μάθημα eLearning, που παρέχει ευελιξία στο ωράριο, είναι από τη φύση του Ατομικό.
Ο σπουδαστής εργάζεται μόνος του και προχωράει με το ρυθμό του. Δεν υπάρχει κανείς, να τον υποχρεώσει να αλλάξει ρυθμό. Αυτό είναι σημαντικό πλεονέκτημα και αφορά όλα τα Μαθήματα e Learning. Με κατάλληλη σχεδίαση, μπορεί να αξιοποιηθεί και να βελτιώσει σημαντικά το αποτέλεσμα.
Αν αυτό το γεγονός, συνδυαστεί, με προσαρμογή, της συνολικής χρονικής διάρκειας των Μαθημάτων, στις ανάγκες του Σπουδαστή, τότε έχουμε να κάνουμε, με ένα πολύ σημαντικό πλεονέκτημα.
Υπάρχουν άτομα, που λόγω έλλειψης χρόνου ή εναλλακτικά, λόγω περιορισμένων ικανοτήτων ή προηγούμενων γνώσεων, ή λόγω μεγάλης αποχής από τα Μαθητικά θρανία, κλπ, έχουν δυσκολία να παρακολουθήσουν σε ένα γρήγορο ρυθμό. Για όλα αυτά τα άτομα, η επιμήκυνση της χρονικής διάρκειας, είναι σημαντικό στοιχείο.
Ένα άλλο σημαντικό και απαραίτητο στοιχείο, είναι το Σχέδιο Μαθήματος (Lesson Plan).
Όταν το Μάθημα γίνεται σε τάξη, με τη Κλασσική Μέθοδο, υπάρχει ο καθηγητής, που καθορίζει τι πρέπει να γίνει σε κάθε στιγμή, πότε θα παραδώσει ένα νέο τμήμα ύλης, πότε θα σταματήσει να κάνει άσκηση, πότε θα κάνει ερωτήσεις στους σπουδαστές κλπ. Πρακτικά, ο καθηγητής, έχει σχεδιάσει το Μάθημα και εφαρμόζει το Σχέδιο που έχει δημιουργήσει και αφορά το περιεχόμενο και τη ροή του Μαθήματος, μέσα στη τάξη.
Με την ίδια λογική, ο Σπουδαστής που παρακολουθεί ένα Μάθημα eLearning στο σπίτι, για να μπορέσει να εργαστεί αποδοτικά, βασικό στοιχείο, είναι να υπάρχει ένας τρόπος, που εξηγεί, τι πρέπει να κάνει σε κάθε στιγμή. Αυτό το στοιχείο, είναι το Σχέδιο Μαθήματος (Lesson Plan). Αν δεν υπάρχει Σχέδιο, ο σπουδαστής δεν μπορεί να εργασθεί. Θα ψάχνει συνεχώς, τι πρέπει να κάνει, την επόμενη στιγμή.
Στη συνέχεια θα αναφερθούμε, σε επιπλέον στοιχεία, που αν ενσωματωθούν στη Σχεδίαση των Μαθημάτων eLearning, βελτιώνουν σημαντικά την απόδοσή τους.
Ένα άλλο σημαντικό στοιχείο, είναι ο χρόνος που γίνονται οι ασκήσεις.
Όπως είναι γνωστό στο Κλασσικό Σύστημα, o σπουδαστής παρακολουθεί ένα Μάθημα στη τάξη και στη συνέχεια, για να αφομοιώσει, πρέπει απαραίτητα να μελετήσει και να κάνει ασκήσεις μόνος στο σπίτι. Όπως αναφέραμε και προηγούμενα, αυτή η διάταξη έχει το μειονέκτημα, ανάμεσα στο μάθημα και την εργασία στο σπίτι, μεσολαβούν αρκετές ώρες ή και ημέρες ακόμα, με αποτέλεσμα, ο σπουδαστής να ξεχνάει αρκετά από αυτά που παρακολούθησε στη τάξη. Αυτό σίγουρα υποβαθμίζει την απόδοσή του, την ώρα των ασκήσεων και το τελικό αποτέλεσμα.
Σε αντίθεση με αυτό, τα Μαθήματα e Learning, με κατάλληλη σχεδίαση, παρέχουν τη δυνατότητα, να διακόπτεται η παρουσίαση της ύλης, με σκοπό ο σπουδαστής να κάνει ασκήσεις.
Με αυτό τον τρόπο, δημιουργείται ένα σημαντικό πλεονέκτημα.Ο σπουδαστής καλείται να εφαρμόσει, αυτό που παρακολούθησε μόλις πριν από πολύ λίγο. Μια τέτοια σχεδίαση, βελτιώνει την απόδοση του Σπουδαστή, την ώρα της άσκησης, την ώρα της δικής του ενέργειας.
Επιπλέον, όλα τα Συστήματα eLearning, δίνουν τη δυνατότητα στο σπουδαστή, να κάνει Repeat, να παρακολουθήσει ξανά και ξανά, ένα τμήμα της Θεωρίας, που παρακολούθησε πριν από λίγο, αλλά παρ όλα αυτά, για κάποιο λόγο δεν θυμάται την ώρα της άσκησης ή δεν πρόσεξε. Είναι μία σημαντική δυνατότητα, που δεν έχει, αυτός που παρακολουθεί ένα Ομαδικό Μάθημα με καθηγητή.
Αυτά που αναφέραμε, είναι τα εντελώς απαραίτητα στοιχεία, που πρέπει να έχει ένα Μάθημα eLearning, που παρέχει ελευθερία ωραρίου, ώστε να θεωρηθεί ικανοποιητικό.
Υπάρχουν όμως και πολλές άλλες λεπτομέρειες, που οδηγούν σε Μαθήματα πολύ καλύτερης ποιότητας, που πρακτικά, δεν υστερούν σε τίποτα, από τα Μαθήματα που γίνονται σε τάξη, το αντίθετο μάλιστα. Μπορούν να γίνουν πολύ καλύτερα
Το συμπέρασμα είναι, πως τα Μαθήματα eLearning, που παρέχουν ελευθερία επιλογής ωραρίου, εκτός από πρακτικά, για να είναι ποιοτικά, απαιτούν καλή σχεδίαση και πολύ επεξεργασία. Τα μέσα που υπάρχουν σήμερα, δίνουν τεράστιες δυνατότητες, για δημιουργία Μαθημάτων, που είναι πολύ καλύτερα από αυτά που προσφέρονται με τη Κλασσική Μέθοδο Εκπαίδευσης, που όλοι γνωρίζουμε
Με αυτό σαν δεδομένο, ο κάθε Φορέας εκπαίδευσης, κάνει τις επιλογές του και προετοιμάζει τα Μαθήματα που προσφέρει, με τον τρόπο που νομίζει καλύτερο και ανάλογα με τις τεχνικές και άλλες δυνατότητες που έχει.
Τι είναι καλύτερο από τα δύο ??
Η απάντηση σε αυτό το ερώτημα είναι πρώτα απ όλα υποκειμενική.
Σίγουρα τα Μαθήματα eLearning, με ελευθερία ωραρίου, δεν μπορούν να δοθούν σε μικρούς Μαθητές, εκτός αν έχουν τη μορφή παιχνιδιού. Τα μικρά παιδιά, δε μπορούν να εστιάσουν τη προσοχή τους, σε ένα θέμα, για πολύ χρόνο, οπότε δεν μπορούν να λειτουργήσουν με αυτό τον τρόπο.
Στους ενήλικες όμως, τα πράγματα είναι εντελώς διαφορετικά.
Είναι πάρα πολλοί, αυτοί που μπορούν να εργάζονται μόνοι, αυτοί που προτιμούν, να εργάζονται μόνοι. Για αυτούς, το eLearning, που παρέχει ελευθερία ωραρίου, είναι η καλύτερη λύση, με τη προυπόθεση, πως το υλικό, έχει περάσει από πολλές επεξεργασίες και είναι πολύ καλά δουλεμένο.
Στο τέλος αυτής τη σύγκρισης, θα αναφερθούμε στη δική μας προσπάθεια.
Η Euro Logic Studies, ξεκίνησε την απασχόληση με το eLearning, από το Μάρτιο του 1997. Αρχικά σχεδίασε ένα Σύστημα, που μπήκε σε λειτουργία το Μάρτιο του 1998. Το Σύστημα λειτουργούσε, σε Τοπικό Δίκτυο, στη Σχολή της Euro Logic Studies, που λειτουργούσε εκείνη την εποχή.
Από το Σύστημα αυτό, βγήκαν πολλά συμπεράσματα, σχετικά με την αποδοχή αυτού του τρόπου εκπαίδευσης, από τους σπουδαστές. Τα συμπεράσματα, ήταν πάρα πολύ θετικά.
Μετά από πολλές αναβαθμίσεις, το 2014, η Euro Logic Studies, έβαλε σε λειτουργία, ένα άλλο σύστημα που σχεδίασε, με στόχο τη παροχή εκπαίδευσης από Απόσταση, μέσα από το Internet.
Με αυτό το Σύστημα, οι σπουδαστές παρακολουθούν Μαθήματα όποτε θέλουν. Ανοίγουν τον υπολογιστή τους και εργάζονται τις μέρες και ώρες που μπορούν, ρυθμίζοντας το ωράριο εντελώς ελεύθερα.
Το σύστημα αυτό, λύνει πολλά από τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι σπουδαστές και παρέχει ποιοτική εκπαίδευση από Απόσταση.
Στη συνέχεια, θα δώσουμε πολλές πληροφορίες, για το Σύστημα που τρέχει σήμερα.
Το Σύστημα στηρίζεται σε πολλά Video Clips, μικρής χρονικής διάρκειας, που έχουν δημιουργηθεί τεχνητά. Δεν είναι προιόν Βιντεοσκόπησης.
Τα Videos και το άλλο υλικό ενός Μαθήματος κατεβαίνει από το internet μία μόνο φορά και εκτελούνται τοπικά,στον υπολογιστή του Σπουδαστή. Με αυτό τον τρόπο, τα Μαθήματα εκτελούνται χωρίς τα προβλήματα, που προκύπτουν συνήθως, τις στιγμές που υπάρχει υπερφόρτωση του Δικτύου.
Βλέπουμε εικόνα, από το πρόγραμμα Lesson, που τρέχει τα Μαθήματα
Εικόνα: Πρόγραμμα Lesson
Αλλα στοιχεία που βελτιώνουν τη λειτουργικότητα του Συστήματος, είναι η Επεξεργασία του Ηχου και της Εικόνας, κατά τη δημιουργία του Video.
Ο Ηχος, δεν προκύπτει από απλή Ηχογράφηση. Αντίθετα, περνάει από πολλές επεξεργασίες. Είναι ηχογραφημένος αργά, χωρίς ο εκφωνητής να μασάει τις λέξεις, δίνοντας μεγάλη σημασία, στο intonation, δηλαδή το τονισμό των σημείων, που είναι σημαντικά. Θεωρούμε πως ο σπουδαστής πρέπει να ακούει καθαρά και να μην υπάρχει σύγχυση, για τη λέξη που ακούει κάθε φορά.
Οσον αφορά τις εικόνες, είναι πολύ καθαρές. Το περιεχόμενο τους, είναι ευδιάκριτο.
Τα Video Clips, έχουν μικρή χρονική διάρκεια, συνήθως από 2 έως 4 λεπτά και κάθε ένα, καλύπτει ένα μικρό μόνο, μέρος της ύλης.
Σε κάθε Μάθημα, υπάρχει Σχέδιο Μαθήματος, που στη περίπτωσή μας, είναι ένα κείμενο. Όπως αναφέραμε και προηγούμενα, όταν ένα Μάθημα γίνεται σε τάξη, υπάρχει ο καθηγητής, που καθορίζει τι θα γίνει σε κάθε στιγμή. Όταν όμως ο σπουδαστής εργάζεται μόνος στο σπίτι, πρέπει να υπάρχει ένα μηχανισμός, που εξηγεί στο σπουδαστή, τι πρέπει να κάνει κάθε στιγμή. Ο μηχανισμός είναι το Σχέδιο Μαθήματος, που παρέχεται σε όλα τα Μαθήματα.
Για να πάρουμε μία εικόνα, βλέπουμε μερικές γραμμές, από ένα Σχέδιο Μαθήματος. Αφορά ένα Μάθημα Προγραμματισμού. Η ίδια λογική ακολουθείτε, σε όλες τις Κατηγορίες Μαθημάτων.
Εικόνα: Σχέδιο Μαθήματος
Ο Σπουδαστής, πρέπει να ξεκινάει από την αρχή του κειμένου, να διαβάζει γραμμή προς γραμμή, κάνοντας τις ενέργειες που αναφέρονται στο Σχέδιο.
Θα εξετάσουμε λίγο το Σχέδιο.
Πρώτα απ όλα, ζητάει από το Σπουδαστή, να παρακολουθήσει το Video αριθμός 4, παρέχοντας και μία περιγραφή του περιεχομένου του Video.
Στη συνέχεια περιέχει την εκφώνηση της Ασκησης 2, που ο σπουδαστής πρέπει να προσπαθήσει να λύσει. Με άλλα λόγια έχουμε διακοπή της θεωρίας και καλούμε το Σπουδαστή, να προσπαθήσει να λύσει μία Άσκηση, που αναφέρεται στη θεωρία, που μόλις παρακολούθησε.
Προφανώς, αν ο σπουδαστής δεν θυμάται ή δεν έχει προσέξει κάτι από τη θεωρία, που μόλις παρακολούθησε μπορεί να κάνει Repeat, να παρακολουθήσει ξανά ολόκληρο ή μέρος του Video 4, εστιάζοντας στο σημείο που έχει ξεχάσει.
Τέλος αναφέρει, πως όταν ολοκληρώσει τη προσπάθεια, να λύσει την άσκηση, μπορεί αν θέλει, να παρακολουθήσει το Video 5, που περιέχει τη λύση της Ασκησης 2. Αυτό είναι απαραίτητο, αν υποθέσουμε, πως δεν έχει καταφέρει να λύσει την άσκηση.
Στη συνέχεια ζητάει από το σπουδαστή να παρακολουθήσει το Video 6, δηλαδή μία επόμενη θεωρία και το Μάθημα προχωράει, με συνεχή εναλλαγή θεωρίας και ασκήσεων.
Σημειώνουμε βέβαια, πως σε αρκετές περιπτώσεις, ο αριθμός των ασκήσεων, που καλείται να λύσει ο σπουδαστής, μετά από κάθε τμήμα θεωρίας, είναι μεγαλύτερος από μία, που για οικονομία του χώρου, αναφέρεται στο παράδειγμα.
Όπως βλέπουμε, το Σχέδιο Μαθήματος, καθοδηγεί τις κινήσεις του Σπουδαστή, σε κάθε του βήμα.
Όμως αναφέραμε και σε άλλα σημεία, σε ένα Μάθημα e Learning, ο Σπουδαστής δεν έχει άμεση επαφή με το καθηγητή. Αν ο σπουδαστής απευθύνει ένα ερώτημα, θα μεσολαβήσουν πολλές ώρες, μέχρι να έρθει η απάντηση και αν αυτό γίνεται τακτικά, θα δημιουργηθεί πρόβλημα, με τη πρόοδο του Σπουδαστή.
Για να αποφύγουμε τέτοιες καταστάσεις, κατά τη σχεδίαση και ανάπτυξη της ύλης, έχουν παρθεί μέτρα που περιορίζουν σημαντικά τις απορίες που μπορεί να προκύψουν σε ένα σπουδαστή.
Συγκεκριμένα, η προυσίαση της ύλης, είναι πολύ αναλυτική. Επιπλέον, σε κάθε Μάθημα, αναπτύσσονται επιλεγμένα παραδείγματα και λύνονται ασκήσεις, που έχουν σκοπό, να ξεκαθαρίζουν τα πράγματα και να προλάβουν τις απορίες των σπουδαστών. Στη πράξη, αυτή η τεχνική έχει αποδειχθεί, πως βοηθάει σημαντικά.
Παράλληλα, σε κάθε Σειρά Μαθημάτων, η ύλη ξεκινάει πάντοτε από ένα πολύ χαμηλό επίπεδο, για να είμαστε σίγουροι πως όλοι οι σπουδαστές, έχουν τις γνώσεις που χρειάζονται στο ξεκίνημα της Σειράς. Στη συνέχεια, μέσα από το μάθημα, ανεβάζουμε το επίπεδο γρήγορα και κλιμακωτά.
Εκτός όμως από αυτά, μετά από κάθε μικρό βήμα ύλης, υπάρχουν ασκήσεις που γίνονται διακόπτοντας τη ροή της θεωρίας, ώστε ο Σπουδαστής να εξοικειώνεται πρώτα, με ένα θέμα και ύστερα, να περνάει στο επόμενο.
Αυτός είναι ένας από τους λόγους, που τα Videos, έχουν μικρή χρονική διάρκεια. Θέλουμε ο σπουδαστής, να κάνει μικρά βήματα.
Οπως σε όλα τα eLearning, αν την ώρα της άσκησης ο σπουδαστής έχει ξεχάσει ή δε πρόσεξε κάτι από τη θεωρία, μπορεί να παρακολουθήσει την ύλη ξανά και ξανά.
Εκτός όμως από αυτά, έχουμε πάρει και άλλα μέτρα.
Κατά την ανάπτυξη της θεωρίας, χρησιμοποιούμε Video Clips, που έχουν περάσει από πολλές επεξεργασίες. Εχουμε δημιουργήσει συνθέσεις εικόνων, που παρέχουν εξαιρετική πληροφορία στο σπουδαστή, που δύσκολα μπορεί να δώσει ένας καθηγητής που διδάσκει σε μία τάξη.
Θυμίζουμε πως μία εικόνα, ισοδυναμεί με χίλιες λέξεις.
Μπορείτε να δείτε εικόνες από τις Σειρές Μαθημάτων, σε διάφορες σελίδες, Site της Euro Logic Studies. Δίνουμε μερικές διευθύνσεις στο Site μας, που περιέχουν εικόνες από Μαθήματα, εικόνες από διάφορες Σειρές Μαθημάτων:
Links:
Εικόνες από Μαθήματα Λογιστικής
Εικόνες από Μαθήματα Προγραμματισμού
Εικόνες από Μαθήματα Web Design
Ενα άλλο σημαντικό στοιχείο είναι ο τρόπος που γίνονται οι Ασκήσεις.
Σε πολλές περιπτώσεις, μαζί με το υλικό του Μαθήματος, κατεβαίνουν και τα προγράμματα, στα οποία θα γίνουν οι ασκήσεις, μαζί με τα αρχεία τους. Τέτοια προγράμματα, είναι τα προγράμματα Λογιστικής, Εμπορικής Διαχείρισης (ERP) καθώς και ειδικά προγράμματα, όπως είναι το Web File Transfer, που χρησιμοποιείται στις Σειρές Μαθημάτων Web Design.
Βλέπουμε μία εικόνα, από το πρόγραμμα της Μηχ/νης Λογιστικής.
Εικόνα: Πρόγραμμα Λογιστικής
Τώρα βλέπουμε μία εικόνα, από το πρόγραμμα Web File Transfer. Χρησιμοποιείται στα μαθήματα Web Design, για δημοσίευση στο Server της Euro Logic Studies, στο χώρο που διατίθεται σε κάθε σπουδαστή, των ασκήσεων δημιουργίας Ιστοσελίδων, που κάνει ο σπουδαστής.
Εικόνα: Web File Transfer - Πρόγραμμα για Δημοσίευση Ιστοσελίδων των Σπουδαστών
Με αυτό τον τρόπο ο σπουδαστής, έχει στη διάθεσή του, χωρίς κανένα κόπο, προγράμματα, ειδικά σχεδιασμένα για εκπαίδευση. Σ αυτά τα προγράμματα, θα κάνει τις ασκήσεις του.
Σημειώνουμε, πως οι Σειρές Μαθημάτων που δημιουργεί η Euro Logic Studies, περνάνε από πολλές επεξεργασίες και χτίζονται βήμα προς βήμα.
Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα, με τη πάροδο του χρόνου, να δημιουργούνται Μαθήματα, που έχουν μία ξεχωριστή ποιότητα.
Οι Σειρές Μαθημάτων, που παρέχει σήμερα η Euro Logic Studies, είναι κορυφαίας ποιότητας.
Παρ όλα αυτά, επειδή, εχθρός του καλού είναι το καλύτερο, εδώ και καιρό, έχουμε ξεκινήσει μία προσπάθεια να προχωρήσουμε στο επόμενο βήμα. Δημιουργούμε και άλλες Σειρές Μαθημάτων πολύ καλύτερες, από αυτές που παρέχουμε τώρα.
Αυτό γίνεται με πολύ προσοχή, σταδιακά και επιλεκτικά, με τη δημιουργία Μαθημάτων eLearning, που υποστηρίζονται από Ρουτίνες Τεχνητής Νοημοσύνης.
Είναι μία ακόμα καινοτομία, που σχεδιάστηκε από τη Euro Logic Studies και δείχνει από μόνη της, το επίπεδο, της προσπάθειας και των υπηρεσιών που παρέχει, στο τομέα της Εκπαίδευσης.
Περισσότερες πληροφορίες, σχετικά με την εισαγωγή Τεχνητής Νοημοσύνης, σε άλλες σελίδες.